Науково-педагогічний експеримент «Соціальна адаптація та інтеграція в суспільство дітей з особливостями психофізичного розвитку шляхом організації їх навчання у загальноосвітніх закладах» (2001 – 2007 рр.)
У 2001 р. Всеукраїнський фонд „Крок за кроком” спільно з Міністерством освіти і науки України та Інститутом спеціальної педагогіки АПН України започаткував науково-педагогічний експеримент „Соціальна адаптація та інтеграція в суспільство дітей з особливостями психофізичного розвитку шляхом організації їх навчання у загальноосвітніх закладах”.
Рівень експерименту – всеукраїнський
Орган управління освітою, що видав наказ - Міністерство освіти і науки України наказ № 586 від 10 серпня 2001 року.
Установа, що здійснює наукове керівництво експериментом Інститут спеціальної педагогіки АПН України
Науковий керівник експерименту
Засенко В’ячеслав Васильович – заступник директора Інституту спеціальної педагогіки АПН України, доктор педагогічних наук.
Термін проведення експерименту
Визначений термін експерименту 2001-2007 роки.
Учасники експерименту
23 загальноосвітні навчальні заклади з 8 областей України
Основна мета експерименту:
Розробка і реалізація механізму інтеграції дітей з особливостями психофізичного розвитку в загальноосвітні навчальні заклади, ранньої інтеграції цих дітей в соціальне середовище з урахуванням їх типологічних та індивідуальних особливостей.
Стратегічна мета:
Формування нової філософії державної політики щодо дітей з особливостями психофізичного розвитку, реалізація та поширення моделі інтегрованого навчання цих дітей у загальноосвітніх навчальних закладах, забезпечення нормативно-правової та навчально-методичної бази у відповідності до Конвенції ООН про права дитини.
Об’єкт дослідження:
Навчання дітей з особливостями психофізичного розвитку в умовах загальноосвітніх навчальних закладів при забезпеченні відповідної психолого-педагогічної підтримки з боку дорослих (фахівців, батьків).
Предмет дослідження:
Ступінь та умови компенсаторно-корекційного впливу на дитячу особистість, результативність цього впливу; динаміка соціально-психологічної інтеграції; наявність позитивних зрушень у розвитку ціннісних орієнтацій здорових дітей; динаміка становлення особистості (діти з особливими потребами та їхні здорові однолітки), здатність долати труднощі та досягати успіху.
Гіпотеза дослідження:
Інтегровані колективи, як педагогічно, психологічно та соціально підтримані інституції, можуть забезпечити дитині з особливостями психофізичного розвитку досягнення індивідуально високих показників особистісного розвитку, усвідомлення самоцінності цього розвитку для життєдіяльності індивіда, функціональної значимості у процесі інтеграції в соціальне середовище, спроможності посісти в ньому належне місце, адекватне внутрішнім, особистісним набуткам.
З іншого боку, такі колективи забезпечать можливості для здорових дітей бережливо ставитися до потенціалу, дарованого їм природою, запобігати здійсненню деструктивних кроків (наркоманія, алкоголь тощо) через нерозуміння вартісності свого самотворення, життєтворення; розкривати нетрадиційні шляхи особистісних досягнень в опануванні знань, умінь і навичок.
Завдання дослідження:
Програмно-методичне забезпечення:
Навчання дітей з особливостями психофізичного розвитку в інтегрованих/інклюзивних класах/групах здійснюється на основі типових навчальних планів і програм для загальноосвітніх навчальних закладів та індивідуальних програм, розроблених навчальними закладами.
Забезпечення індивідуальних психофізичних особливостей дитини, її функціональних і потенційних можливостей і потреб реалізується за допомогою компенсаторно-корекційних заходів, які частково реалізуються у процесі шкільного/дошкільного навчання, частково в сім’ї та центрі спеціальної психолого-педагогічної допомоги/реабілітаційних центрах.
Технологія навчання:
Вибір технологій навчання ґрунтується на використанні сильних сторін особистості, урахуванні множинності інтелекту та різних навчальних стилів, рекомендаціях фахівців і матеріалах програми „Крок за кроком”.
Суспільно-гуманістична значущість інклюзивного навчання:
Увага до проблем дітей з особливостями психофізичного розвитку має суспільно-гуманістичну значущість.
Учні:
Базуючись на результатах міжнародних досліджень, досвіді інтегрованого/інклюзивного навчання у нашій державі, можна стверджувати, що таке навчання корисне не лише для дітей з особливими потребами, а й для їхніх однолітків, батьків. Інтегроване/інклюзивне навчання сприяє розвиткові емпатії, толерантності, об`єктивній оцінці власних можливостей, формуванню реалістичного світогляду.
Батьки:
Залучення дітей з особливостями психофізичного розвитку до загальноосвітніх навчально-виховних закладів передбачає позитивний вплив на широке коло близьких для них людей: батьків, інших членів родини. Входження дитини в коло своїх однолітків може сприяти поступовій зміні і психічного стану їхніх батьків – послаблюватиме напруженість, покращуватиме емоційний стан, підвищуватиме ефективність навчально-виховної, абілітаційно-корекційної роботи. Активна, вмотивована, ціннісно- зорієнтована і педагогічно керована участь батьків у навчально-виховному процесі буде обумовлювати зменшення їхніх тривог і страхів, мобілізовуватиме сили на щоденне і перспективне досягнення успіху, по-новому структуруватиме світосприйняття цілої родини, близьких до неї людей.
Педагоги:
Робота з групами (класами) залучення дає новий не поцінований досі поштовх до самовдосконалення педагога, є тим фактором, який допоможе вчителеві позбутися успадкованого від тоталітарної системи авторитаризму, стане покликом й умовою формування щирих, демократичних стосунків, убереже від грубощів у будь-яких проявах, не дозволивши проявитися деструктивним внутрішнім силам.
Педагог, працюючи в інтегрованих/інклюзивних класах/групах, зможе поглиблювати свої знання про закономірності розвитку дітей, оцінювати методичний підхід, виробляти власні позиції щодо ефективності тих навчальних технологій, якими він володіє, осягати розуміння сильного, спільного та специфічного у функціональних і потенційних можливостях учнів.
Робота у групах, класах залучення формує у педагога нове розуміння проблем дітей, які відстають, розкриває перед ним стратегію і тактику психолого-педагогічної (а часто – медичної) підтримки цих дітей.
Крім того, вчитель з нових позицій оцінює можливості, працездатність дітей без відхилень, перед ним постають нові шляхи виховання особистості, нівелювання проблемних сторін дитини.
Експеримент реалізувався у партнерстві:
РЕЗУЛЬТАТИ
За період 2001 -2007 рр.
Список закладів освіти, яким надано статус експериментальних
№/№ | Місто | Назва закладу | Директор |
1 | м.Київ | Школа – дитячий садок “Паросток” | Стрижеус Валентина Савеліївна |
2 | м.Київ | Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 36 | Фещенко Сергій Іванович |
3 | м.Київ | Школа – дитячий садок “Барвінок” | Цапенко Єлизавета Федорівна |
4 | м.Київ | Дошкільний навчальний заклад № 792 | Мартиненко Світлана Олексіївна |
5 | смт.Буча
Київської обл. |
Школа-дитячий садок “Берізка” | Лізенко Ніна Олександрівна |
6 | м.Біла Церква
Київської обл. |
Реабілітаційний центр для дітей, хворих на ДЦП | Крижанівський Володимир Євгенович |
7 | м.Біла Церква
Київської обл. |
Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 20 | Кисельов Веніамін Григорович |
8 | м.Біла Церква
Київської обл. |
Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №15 | Слободянюк Наталія Григорівна |
9 | м.Славутич
Київської обл. |
Дошкільний навчальний заклад № 5 “Джерельце” | Кириленко Тетяна Валентинівна |
10 | м.Славутич
Київської обл. |
Дошкільний навчальний заклад № 3 “Золотий ключик” | Машковська Тетяна Миколаївна |
11 | м.Одеса | Школа-дитячий садок “Якірець” №84 | Бойчук Тамара Демидівна |
12 | м.Полтава | НВК №26 ясла-садок-початкова школа “Перші кроки” | Токаренко Неля Петрівна |
13 | м.Полтава | Середня загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 34 | Єрмак Любов Василівна |
14 | м.Полтава | Дошкільний навчальний заклад № 45 | Шаповал Алла Олексіївна |
15 | м.Полтава | Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 18 | Горіна Оксана Йосипівна |
16 | м.Львів | Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 95 | Моклович Юрій Ярославович |
17 | м.Львів | Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 59 | Малик Оксана Степанівна |
18 | м.Львів | Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 82 | Дмитрик Надія Петрівна |
19 | м.Львів | Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 99 | Гриців Богдан Федорович |
20 | м.Львів | Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 75 | Кушнір Світлана Анатоліївна |
21 | м.Львів | НВК садок-школа “Малюк” | Мацьків Христина Володимирівна |
22 | м.Івано-Франківськ | Школа-дитячий садок “Перша ластівка” | Мірошниченко Тетяна Іванівна |
23 | м.Запоріжжя | Хортицький навчально-реабілітаційний багатопрофільний центр | Нечипоренко Валентина Василівна |
Всеукраїнський науково-педагогічний експеримент «Соціальна адаптація та інтеграція в суспільство дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку, шляхом запровадження їх інклюзивного навчання» (2008 – 2013 рр.)
Підтримуючи науково-педагогічну ініціативу Інституту спеціальної педагогіки Академії педагогічних наук України, Всеукраїнського фонду «Крок за кроком» в 2008 році було запроваджено наступний етап науково-педагогічного експерименту, спрямованого на розроблення науково-методологічних засад інклюзивного навчання дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку, сприяння соціальній інтеграції таких дітей у суспільство.
Основна мета дослідження: на основі наукового обгрунтування розробити концептуальні, змістові та методологічні засади моделі інклюзивної освіти у навчальних закладах різних типів для дітей дошкільного та шкільного віку міської та сільської місцевостей: у дошкільному навчальному закладі, навчально-виховному комплексі «дошкільний навчальний заклад – загальноосвітній навчальний заклад», «загальноосвітній навчальний заклад – дошкільний навчальний заклад» (далі – «навчально-виховний комплекс»), загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів.
Стратегічна мета дослідження: формування нової філософії державної політики, суспільних відносин щодо дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку, як рівноправних громадян суспільства.
Завдання дослідження:
Термін експерименту:2008-2013 роки.
Очікувані результати експериментальної роботи:
Список навчальних закладів, яким надається статус експериментального навчального закладу всеукраїнського рівня
№№ | Населений пункт | Назва навчального закладу |
1. | м. Сімферополь | Загальноосвітня школа № 3 І-ІІІ ступенів |
2 | м. Київ | Навчально-виховний комплекс “Паросток” |
3 | м. Київ | Навчально-виховний комплекс “Барвінок” |
4 | м. Київ | Загальноосвітня школа № 231 І-ІІІ ступенів |
5. | м. Київ | Загальноосвітня школа № 168 І-ІІІ ступенів |
6 | смт. Буча Київської обл. | Навчально-виховний комплекс “Берізка” |
7 | м. Біла Церква Київської обл. | Загальноосвітня школа № 20 І-ІІІ ступенів |
8 | м. Біла Церква Київської обл. | Загальноосвітня школа №15 І-ІІІ ступенів |
9. | м. Славутич Київської обл. | Дошкільний навчальний заклад № 5 “Джерельце” |
10. | м. Славутич Київської обл. | Центр розвитку дитини – дошкільний навчальний заклад № 3 “Золотий ключик” |
11. | м. Полтава | Навчально-виховний комплекс № 26 “Перші кроки” |
12. | м. Полтава | Загальноосвітня школа № 34 І-ІІІ ступенів |
13. | м. Полтава | Навчально виховний комплекс № 45 |
14. | м. Полтава | Загальноосвітня школа № 18 І-ІІІ ступенів |
15. | м. Львів | Загальноосвітня школа № 95 І-ІІІ ступенів |
16. | м. Львів | Загальноосвітня школа № 59 І-ІІІ ступенів |
17. | м. Львів | Загальноосвітня школа № 82 І-ІІІ ступенів |
18. | м. Львів | Загальноосвітня школа № 99 І-ІІІ ступенів |
19. | м. Львів | Загальноосвітня школа № 75 І-ІІІ ступенів |
20. | м. Львів | Навчально виховний комплекс “Малюк” |
21. | м. Івано-Франківськ | Навчально виховний комплекс “Перша ластівка” |
22. | м. Запоріжжя | Хортицький навчально-реабілітаційний багатопрофільний центр |
Ім'я: | |
E-mail: |
Ваше ім'я*: | |
Ваш E-mail*: | |
Організація: | |
Ваш телефон: | |
Тема листа*: | |
Зміст листа*: |