Методологія впровадження:
У рамках проекту Всеукраїнський фонд «Крок за кроком» поширить модель, що була напрацьована протягом кількох останніх років спільно з партнерськими організаціями - Канадським центром вивчення питань інвалідності та Радою для особливих дітей (США). Ця модель була успішно впроваджена у містах Львів та Сімферополь. Проект має на меті поширити цю модель у шести областях України: Черкаській, Рівненській, Вінницькій, Луганській областях, а також у місті Києві. Створена модель характеризується позитивними результатами оцінки, що дає підставу для її поширення місцевими управліннями освіти та іншими громадськими організаціями.
Модель Інклюзивних ресурсних центрів (ІРЦ) була розроблена на основі міжнародного досвіду та адаптована до українського контексту. Основною метою діяльності ІРЦ є надання підтримки батькам дітей з особливими потребами, а також поширення інклюзивних освітніх практик шляхом обміну інформацією та знаннями.
Функції ІРЦ є наступні:
- Навігаційна. ІРЦ надають підтримку батькам дітей з особливими потребами у визначенні та отриманні доступу до існуючих послуг для забезпечення соціальних, емоційних та освітніх потреб своїх дітей.
- Інформаційна. ІРЦ надають інформаційні ресурси батькам, педагогам та іншим надавачам послуг.
- Відстоювання прав. ІРЦ забезпечує відстоювання прав дітей на освіту на двох рівнях: 1) індивідуальний рівень, та 2) системний рівень. На індивідуальному рівні ІРЦ працює з батьками та іншими надавачами послуг, щоб забезпечити доступ до якісної освіти для дітей з особливими потребами. На системному рівні ІРЦ працює через інформування різних ключових осіб щодо потреби надання додаткової підтримки для забезпечення якісного навчання дітей з особливими потребами.
Загальне управління діяльності ІРЦ здійснює координатор Центру та Дорадчий комітет.
З урахуванням попереднього досвіду, проект має на меті організувати шість ІРЦ на базі психолого-медико-педагогічних консультацій (ПМПК), які є частиною структури місцевих управлінь освіти і знаходяться в процесі реформування в напрямі забезпечення необхідної підтримки дітям з особливими потребами. Потенційні ІРЦ будуть визначені на основі їхньої зацікавленості, спроможностей, партнерства з іншими організаціями.
Завдання діяльності ІРЦ є наступні:
-
Оцінювання дітей з особливими потребами на основі інноваційних підходів, що базуються на соціальній моделі розуміння інвалідності для визначення сильних сторін дітей і подальшого планування. Таке оцінювання – інклюзивне оцінювання - базується на командному підході, при якому педагоги, фахівці та батьки можуть спостерігати за поведінкою та спроможностями дитини, розробляти індивідуальні навчальні плани (ІНП) та відслідковувати прогрес розвитку дитини.
-
Надання інформації батькам щодо переваг інклюзивної освіти для їхніх дітей та підтримка їх як перших вчителів та захисників прав своїх дітей.
-
Співпраця з іншими партнерськими організаціями, у тому числі й організаціями людей з інвалідністю, які забезпечують послуги дітям з особливими потребами. Встановлення ефективної співпраці з державними адміністраціями для розроблення освітньої політики, що відповідає основним принципам Конвенції ООН про права інвалідів.
-
Навчання персоналу ІРЦ, вихователів та вчителів початкових класів, котрі працюють в інклюзивному навчальному середовищі, фахівців ПМПК, викладачів системи післядипломної педагогічної освіти з питань інклюзивної освіти, а саме: оцінювання, диференційоване викладання, здійснення модифікацій та адаптацій, спільне викладання, партнерство із сім`ями тощо.
-
Співпраця з обласними Інститутами післядипломної педагогічної освіти (ІППО), що забезпечить навчання, надання консультацій та наставницької підтримки педагогам та іншим фахівцям, котрі працюють в інклюзивному навчальному середовищі.
Проект впроваджується відповідно до етапів, які включають в себе наступні види діяльності:
Етап I
Підготовчий етап спрямований на виконання підготовчої роботи, необхідної для забезпечення ефективного початку реалізації проекту. Цей етап включає наступні види діяльності: (1) вибір консультантів/тренерів/координаторів; (2) вибір шести Інклюзивних ресурсних центрів; (3) створення списку публікацій та інструментів моніторингу; (4) підготовка проведення Круглого столу для всіх учасників проекту; (5) визначення необхідного обладнання та освітніх матеріалів для шести ІРЦ; (6) підготовка Вступного тренінгу (на національному та обласному рівнях); (7) підготовка до тренінгу для викладачів ІППО (на національному та обласному рівнях).
Етап II
Етап II включає тренінгову діяльність, а також діяльність на базі ІРЦ, зокрема: (1) проведення Круглого столу для всіх учасників проекту; (2) проведення Вступного тренінгу (на національному та обласному рівнях); (3) проведення тренінгу для викладачів ІППО (на національному та обласному рівнях); (4) розроблення тренінгу для недержавних організацій (НДО); (5) проведення діяльності на базі ІРЦ; (6) виконання адміністративних та інших завдань, пов`язаних з реалізацією проекту; (7) підготовка публікацій.
Етап III
Етап III спрямований на продовження тренінгової та іншої діяльності, пов`язаної з реалізацією проекту, а також на підготовку публікацій в рамках проекту. Він включає наступні види діяльності: (1) проведення тренінгу для НДО; (2) проведення діяльності на базі ІРЦ; (3) моніторинг та оцінку результатів проекту; (4) розроблення та друк публікацій; (5) підготовку до заключного Круглого столу для всіх учасників проекту.
Етап IV
Етап IV є завершальним етапом проекту і включає наступні види діяльності: (1) проведення заключного Круглого столу для всіх учасників проекту; (2) друк публікацій і підготовку заключного звіту за проектом; (3) проведення завершальних робочих зустрічей з консультантами/координаторами та аналіз кінцевих даних з моніторингу та оцінки результатів проекту.
Очікувані результати
Очікуваними результатами проекту є наступні:
-
Організована діяльність шести ІРЦ у шести областях України, які забезпечені необхідним обладнанням і методичними матеріалами;
-
Проведено 21 спеціалізованих тренінгів, серед них три на національному рівні і 18 тренінгів на обласному рівнях;
-
Розроблено і видано три публікації: 1) Посібник з питань організації та управління Інклюзивним ресурсним центром, 2) Посібник «Успішні історії», та 3) Посібник для батьків;
-
Щонайменше 300 батьків дітей з особливими потребами візьмуть участь у тренінгах та отримають знання, навички та ресурси, необхідні для забезпечення їхнім дітям якісної освіти разом з іншими дітьми;
-
Щонайменше 100 педагогів (у тому числі 48 вчителів, 24 керівника навчальних закладів, 24 заступники керівників навчальних закладів), 40 фахівців – представників ПМПК і 20 викладачів ІППО візьмуть участь у тренінгах та отримають відповідні знання і навички для забезпечення професійної підтримки вчителям, котрі працюють в інклюзивному навчальному середовищі у шести областях України.
-
Більше визнання цінності інклюзивної освіти для дітей з особливими потребами відповідно до основних принципів Конвенції ООН про права інвалідів;
-
Покращення спроможностей дошкільних навчальних закладів, початкових шкіл та інших навчальних закладів у шести областях України для кращого забезпечення освітніх та інших потреб дітей з порушеннями розвитку;
-
Досягнення кращої співпраці між освітніми державними структурами, батьківськими організаціями та іншими НДО щодо забезпечення кращої освіти для дітей з особливими потребами та надання додаткової підтримки;
-
Використання досвіду реалізації проекту для подальшого поширення на інші області України.