Виходячи з аналізу результатів попереднього проекту й останніх десяти років загалом, а також на основі вивчення існуючого контексту, було визначено два головні стратегічні напрями роботи з подальшого якісного вдосконалення Програми «Школа як осередок розвитку громади» і забезпечення її довготермінової життєздатності. Для досягнення цих цілей буде запроваджено такий комплекс стратегій і заходів:
І. Якісне вдосконалення Програми «Школа як осередок розвитку громади»
Обґрунтування:
На сьогодні очевидним є зростання інтересу до концепції громадсько-активної школи (ГАШ) на рівні учасників навчально-виховного процесу (шкіл, місцевих органів управління освіти, педагогічних університетів та інститутів післядипломної педагогічної освіти, науковців), а також на рівні місцевих громад. Це обумовлено низкою чинників, головними серед яких є: відсутність чітко окреслених механізмів реалізації задекларованої політики переходу до моделі державно-громадського управління навчальним закладом і до децентралізації; брак ресурсів (фінансових, технічних, кадрових); низька ефективність освітньої системи загалом; зростаюче усвідомлення місцевими громадами необхідності налагодження партнерських відносин з іншими, зокрема зі школами, задля вирішення власних проблем і забезпечення своїх потреб.
Однак, паралельно зі швидкими темпами поширення практик ГАШ, також існує необхідність поглиблювати розуміння концепції громадсько-орієнтованої освіти й активізації ролі шкіл у цьому процесі.
Для розв’язання цього завдання було заплановано такі стратегії.
ІІ. Забезпечення життєздатності Програми «Школа як осередок розвитку громади» шляхом її інтеграції до регіональних програм
Обґрунтування:
Урядом України було запроваджено низку загальнонаціональних програм, в яких закладено можливості для змін у площині освіти, зокрема в галузі громадсько-орієнтованої освіти і розвитку громадсько-активних шкіл. Серед них: Державна цільова соціальна програма розвитку позашкільної освіти на період до 2014 року, Державна цільова соціальна програма розвитку дошкільної освіти на період до 2017 року, Державна цільова програма «Національний план дій з реалізації Конвенції про права інвалідів» на період до 2020 року, Програма «Шкільний автобус» на 2011-2015 роки, Комплексна програма підтримки розвитку українського села на період до 2015 року та інші. Поруч з тим, одним з ключових механізмів розвитку України на місцевому рівні є регіональні (обласні та районні) програми.
Одним з прикладів таких регіональних програм є Програма розвитку освіти Львівської області на 2013-2016 роки, складена місцевою адміністрацією за активної участі представників державних структур і неурядових організацій. В ній серед пріоритетних визначено підпрограму «Управління освітою», яка створювалася спільними зусиллями фахівців Всеукраїнського фонду «Крок за кроком», Львівського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти, НУО «Центр освітніх ініціатив» та інших організацій. У цій підпрограмі зазначається необхідність подальшої розбудови мережі ГАШ через проведення навчальної підготовки і підтримку локальних ініціатив шляхом виділення достатніх коштів для вирішення місцевих проблем.
Такий досвід потребує поширення на інші області України, що в подальшому могло б забезпечити стабільний розвиток громадсько-активних шкіл в областях на основі активного залучення державних установ і неурядових організацій.
Для розповсюдження цього досвіду на інші області України було заплановано такі стратегії.
Проект підтримується Фондом Чарльза Стюарта Мотта.
Термін реалізації проекту: січень 2014р. – грудень 2016р.
Ім'я: | |
E-mail: |
Ваше ім'я*: | |
Ваш E-mail*: | |
Організація: | |
Ваш телефон: | |
Тема листа*: | |
Зміст листа*: |