Інституалізація «універсального» асистента вчителя в Україні: дослідження умов для реалізації
У 2019 році Міжнародний фонд «Відродження» та Фонд Відкритого Суспільства підтримали реалізацію проекту «Інституалізація «універсального» асистента вчителя в Україні: дослідження умов для реалізації», який спрямовано на дослідження ситуації з підготовки асистентів педагогів (вихователів та вчителів), які були б спроможні працювати в інклюзивному освітньому середовищі – середовищі, в якому можуть навчатися різні діти: діти з особливими освітніми потребами, діти-представники національних/етнічних меншин та ін. Діти, які у більшості міжнародних документів (ЮНЕСКО, Світовий Банк) відносяться до категорії дітей з особливими потребами.
Результати дослідження стануть основою для планування навчальної програми підготовки асистентів педагога, фокусуючись на різні вікові категорії дорослих (випускники школи, дорослі люди). Особлива увага у дослідженні буде спрямована на ромських представників, які часто не мають відповідної освіти, необхідної для роботи асистентом педагога.
Під час реалізації проекту заплановано:
- Вивчити міжнародний досвід підготовки асистентів педагогів, у тому числі ромських асистентів педагогів. Створити професійний профіль «універсального» асистента педагога для роботи в інклюзивному освітньому середовищі, в якому, зокрема, можуть навчатися ромські діти.
- Здійснити аналіз програм з підготовки вихователів дошкільних закладів освіти та вчителів початкових класів на предмет врахування компетентностей, необхідних для роботи в інклюзивному освітньому середовищі.
- Дослідити можливості (умови) підготовки асистентів педагогів на базі вищих закладів освіти I-II рівнів акредитації (педагогічних коледжів).
- Дослідити можливості (умови) підготовки асистентів педагогів на базі Центрів зайнятості.
- Здійснити аналіз нормативних документів та розробити відповідні рекомендації.
- Представити результати проекту.
Проектом передбачено:
- створення робочої групи з числа основних ключових осіб (представників педагогічних коледжів, Центрів зайнятості, ромських організацій);
- проведення фокус-груп та інтерв’ю з педагогами закладів загальної середньої освіти, представниками вищих навчальних закладів, центрів зайнятості, лідерами ромських організацій;
- здійснення аналізу документів;
- робочі зустрічі консультантів для опрацювання отриманих результатів, внесення змін, доповнень, уточнень;
- підготовка робочого документу проекту: «Професійний профіль асистента педагога»;
- інформаційний супровід проекту;
- видання електронного формату та друкованої версії (резюме) матеріалів проекту;
- розроблення інформаційних продуктів (брошур, інфографіки, постерів), що висвітлюватимуть профіль «універсального» асистента педагога.
До участі в реалізації проекту запрошуються:
- педагогічний коледж Київського університету імені Бориса Грінченка;
- Інститут людини Київського університету імені Бориса Грінченка, кафедра спеціальної та інклюзивної освіти;
- вищий навчальний комунальний заклад «Одеське педагогічне училище»;
- гуманітарно-педагогічний коледж Мукачівського державного університету;
- вищий навчальний комунальний заклад «Білгород-Дністровське педагогічне училище»;
- Луцький педагогічний коледж;
- Балаклійська філія комунального закладу «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради;
- Маріупольський державний університет, факультет філології та масових комунікацій, кафедра дошкільної освіти.